RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN
MORAL
Unit
Pengajaran 1 :
MATA
PELAJARAN
|
Pendidikan Moral
|
TAHUN
|
4 Xiao
|
TARIKH
|
02-04-2012 ISNIN
|
MASA
|
60 minit
|
BILANGAN
PELAJAR
|
30 Orang
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Murid-murid sedar bahawa ibu bapa mereka sayang terhadap
anak.
|
TEMA
/ TAJUK
|
Unit 11 :
Keluarga Harmoni
|
SUB
TAJUK
|
B. Hormati Anggota Keluarga
|
ISI
KANDUNGAN
|
1. Kasih
sayang sesama anggota keluarga melahirkan keluarga bahagia.
2. Kepentingan
dan cara menunjukkan amalan kasih sayang sesama anggota keluarga.
-
Saling membantu.
-
Saling menghormati.
|
OBJEKTIF
|
Menunjukkan kasih sayang sesama keluarga
|
ALAT
BANTU
|
Buku Teks
|
Langkah/Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
Penyoalan
Mencungkil idea
( 5minit
)
|
Kasih sayang sesama anggota keluarga melahirkan
keluarga bahagia.
|
1. Menyoal untuk cungkil idea murid tentang kasih
sayang terhadap keluarga.
|
Murid
memberi respon.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan
seluruh kelas
|
Perkembangan 1
Menjana idea
( 20
minit )
|
Kepentingan dan cara menunjukkan amalan kasih sayang
sesama anggota keluarga.
- Saling membantu.
- Saling menghormati.
|
1. Membahagikan murid kepada 6 kumpulan.
2. Menyediakan beberapa pilihan keluarga untuk
dicabut.
3. Guru sebagai fasilitator aktiviti.
|
Membuat
perbincangan dalam kumpulan untuk
menyediakan skrip lakonan.
|
Strategi/
Teknik:
Pembelajaran
Masteri
|
Perkembangan 2
Penilaian
( 30
minit )
|
Menunjukkan kasih sayang sesama keluarga
|
Menjemput murid dalam kelas untuk menjadi penonton
dan pengadil aktiviti.
|
Melakon
mengikut kumpulan masing-masing.
|
Strategi/Teknik:
Melakon
|
Penutup
( 5minit
)
|
Kasih
sayang terhadap keluarga.
|
Nyatakan kriteria pemilihan kumpulan terbaik.
|
Membuat
undian kumpulan terbaik.
|
|
Unit
Pengajaran 2 :
MATA
PELAJARAN
|
Pendidikan Moral
|
TAHUN
|
4 Xiao
|
TARIKH
|
09-04-2012 ISNIN
|
MASA
|
30 minit
|
BILANGAN
PELAJAR
|
30 Orang
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Adalah menjadi kewajipan seorang anak untuk taat kepada
ibu bapa mereka.
|
TEMA
/ TAJUK
|
Unit 12 :
Kukuhkan Ikatan Kekeluargaan
|
SUB
TAJUK
|
1. Keluarga
Kembangan Chew Li Ling
|
ISI
KANDUNGAN
|
1. Hubungan
berterusan mengekalkan ikatan kekeluargaan
2. Kepentingan
dan cara menghormati anggota keluarga kembangan :
-
Layanan bersopan
-
Kunjung-mengunjungi
-
Bertanya khabar
|
OBJEKTIF
|
Menghormati anggota keluarga kembangan
|
ALAT
BANTU
|
Buku Teks
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
Soal jawab
( 5
minit )
|
Menghormati anggota keluarga kembangan
|
Menyaol tentang anggota gelaran keluarga dan
saudara-mara murid.
|
Murid
memberi respon dan mengenal pasti
gelaran saudara-mara.
|
Strategi/
Teknik:
Soal
jawab
|
Perkembangan
Menjana idea
Analisis idea
( 20 minit )
|
Kepentingan dan cara menghormati anggota keluarga
kembangan :
1. Layanan bersopan
2. Kunjung-mengunjungi
3. Bertanya khabar
|
1. Membahagikan murid kepada 6 kumpulan.
2. Guru sebagai fasilitator aktiviti kumpulan.
|
1. Membincangkan cara mengeratkan
perhubungan sesama anggota keluarga.
2. Menyenaraikan
cara-cara mengeratkan
perhubungan sesama anggota keluarga.
|
Strategi/
Teknik:
Pembelajaran
Masteri
|
Penutup
( 5 minit
)
|
Hormat dan Taat kepada
Anggota Keluarga
|
Guru meminta wakil kumpulan untuk membuat
rumusan ringkas.
|
Murid
yang terpilih memberikan rumusan ringkas.
|
|
Unit
Pengajaran 3 :
MATA
PELAJARAN
|
Pendidikan Moral
|
TAHUN
|
4 Xiao
|
TARIKH
|
16-04-2012 ISNIN
|
MASA
|
60 minit
|
BILANGAN
PELAJAR
|
30 Orang
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Tidak boleh melakukan sesuatu yang tidak baik untuk
merosakkan nama baik keluarga kita.
|
TEMA
/ TAJUK
|
Unit 13 : Maruah
Dipelihara Keluarga Sejahtera
|
SUB
TAJUK
|
D. Perwatakan Keluarga
|
ISI
KANDUNGAN
|
1. Perlakuan
yang baik mencerminkan imej keluarga
2. Kepentingan
dan cara menjaga imej dan maruah keluarga
|
OBJEKTIF
|
Menjaga tingkah laku dan penampilan diri
untuk memelihara maruah keluarga.
|
ALAT
BANTU
|
Buku Teks dan ICT
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
Mencungkil idea
( 5 minit )
|
Perlakuan
yang baik mencerminkan imej keluarga
|
Menggunakan tayangan pendek :
1. Budak yang menunjukkan tingkah laku yang baik.
2. Budak yang menunjukkan tingkah laku yang tidak
baik.
|
Menonton
tayangan.
|
Strategi/Teknik:
Simulasi
Sumber pengajaran : ICT
|
Perkembangan
1
Analisis idea
( 10 minit )
|
Maruah Dipelihara Keluarga Sejahtera
|
Meminta murid buat
perbandingan 2 tayangan tersebut.
|
Membuat perbandingan 2 situasi yang
berkaitan dengan tajuk yang diajar.
|
Strategi/Teknik:
Perbandingan
|
Perkembangan
2
Penilaian
( 35 minit )
|
Perwatakan
Keluarga
|
1. Membahagikan murid kepada 6 kumpulan.
2. Menyediakan beberapa pilihan perwatakan keluarga
untuk dicabut.
3. Guru sebagai fasilitator aktiviti.
4. Menjemput murid dalam kelas untuk menjadi penonton
dan pengadil aktiviti.
|
Membuat perbincangan dalam kumpulan untuk menyediakan skrip
lakonan.
1. Melakon mengikut kumpulan masing-masing.
|
Strategi/Teknik:
Pembelajaran Masteri
|
Penutup
( 5 minit )
|
Tanggungjawab Terhadap Keluarga
|
Nyatakan kriteria pemilihan kumpulan terbaik.
|
Murid membuat undian kumpulan terbaik.
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan